Fraser Island en Kroombit - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Shirley en Michelle - WaarBenJij.nu Fraser Island en Kroombit - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Shirley en Michelle - WaarBenJij.nu

Fraser Island en Kroombit

Door: shirleyenmichelle

Blijf op de hoogte en volg Shirley en Michelle

17 Juni 2012 | Australië, Hervey Bay

Lieve allemaal,

17/06
Vandaag zijn we naar Hervey Bay gereden. Vanuit Hervey Bay vertrekt de ferry naar Fraser Island.
We hadden een drie daagse trip geboekt naar Fraser Island en daarvoor en erna verbleven we 1 nacht in een hostel in Hervey Bay. Om 4 uur was er een briefing voor de trip naar Fraser en daarna gingen we met de groep naar de supermarkt, want we moesten zelf voor ons eten zorgen. Samen met een aantal anderen hebben we ons eten ingekocht. Het hostel in Hervey Bay was heel leuk. Er waren 6 units en elke unit had een woonkamer, keuken, 2 badkamers en een aantal slaapkamers dus het waren net allemaal aparte huisjes. Bijna met de hele groep verbleven we in dezelfde unit dus dat was gelijk al erg gezellig.

18/06
Om 6 uur moesten we uitchecken en om half 7 moesten we een film bekijken over Fraser. De trip gingen we met 4wd auto’s doen en je kon deze zelf besturen als je wilde, dus het was een instructiefilm over hoe je met je auto moet omgaan en door het zand ed moest rijden. Op Fraser sliepen we in tentjes en er was geen douche en wc. Je kon alleen overdag naar een ‘normale’ wc als je ergens een stop maakte. Ook werd er in de film wat over dingo’s verteld. Er zijn op het eiland veel dingo’s die op de geur van eten afkomen en dus dicht bij het kamp komen. We mochten dan ook niet alleen naar de wc (de bosjes) en je moest een stok meenemen om de dingo’s weg te jagen als ze te veel in de buurt kwamen.
Fraser is het grootste zandeiland in de wereld, dus het is alleen begaanbaar met een 4wd waarmee je stukken over het strand rijd en door het zachte zand over de rest van het eiland. We waren met twee auto’s waarvan er een door de gids werd bestuurd en in de andere mochten we zelf rijden. We waren alleen met 16 personen dus niet iedereen kon rijden. Aangezien wij de van al hebben om in te rijden, hebben wij maar niet op Fraser gereden.
De eerste stop of Fraser was een heel mooi, kraakhelder, meer waarin tea tree olie zat waardoor het goed was voor je huid. Daarna zijn we naar het regenwoud geweest, waar we onze lunch hebben gegeten. ’s Middags zijn we naar een meer in de zandduinen geweest. Bijna overal waar je maar kon kijken waren zandduinen. Het meer was onwijs koud maar we zijn er allemaal in geweest.
Als avondeten hadden we pasta gemaakt en na het eten hebben we gezellig wat gedronken en zijn we even bij een nabijgelegen kamp op visite geweest.
’s Avonds was het heel erg koud dus we besloten samen met twee andere meisjes in 1 tent te gaan liggen waardoor het hopelijk wat warmer zou zijn, maar de nacht was nog steeds erg koud.

19/06
Gelukkig werden we wakker met zon. Onze eerste stop van vandaag was een dode walvis die twee weken eerder was aangespoeld en de tweede stop was het Maheno schipwrak geweest. Daarna zijn we naar de Pinnacles geweest, een aantal rotsen waar vroegen alleen Aboriginal vrouwen mochten komen. De volgende stop waren de Champange Pools, twee pools in de rotsen naast de zee met erg koud water. We hebben er dus niet in gezwommen, maar hebben wel even lekker in de zon kunnen liggen. Na de lunch zijn we naar Indian Heads geweest, een grote rost waarvan je mooi uitzicht heb over het eiland en de oceaan. We konden vanaf daar walvissen zien zwemmen in de zee! De walvissen zelf konden we niet echt zien, maar je kon ze water zien spuiten en grote plonsen water als ze omhoog kwamen. Als laatste zijn we naar een kreekje geweest die uitkwam in de zee en waar je doorheen kon lopen met de stroming mee.
’s Avonds hebben we een heerlijke bbq met zn 7e gemaakt. We hadden alles, hamburgers met gebakken uit, kipschnitzels, salade, aardappels met sour cream en een broodje. De rest van de avond hebben we weer gezellig gedronken en op het strand naar de sterren gekeken. De sterren waren daar onwijs mooi. Ze leken heel dichtbij en je kon de melkweg heel mooi zien. Ook konden we een oranje ster zien, wat Mars bleek te zijn.

20/06
Om half 6 zijn we opgestaan op de zonsopgang te zien. Het was nog erg koud dus hebben in onze slaapzakken op het strand gezeten en nadat de zon was opgekomen zijn we nog twee uurtjes terug naar bed gegaan. De eerste stop van vandaag was een winkeltje waar je koffie en een donut of muffin kon halen. Daarna zijn we naar lake Mckenzie gegaan, het mooiste meer van Fraser. Het is heel helder blauw met heel erg wit zand. Het zand bevat silikar ofzo, een stof waarmee je bril kan poesten, je tanden poetsen, je haren wassen en je lichaam scrubben. Nasa gebruikt het zand ook voor de telescopen. We hebben dus allemaal ons haren gewassen met het zand en ons lichaam gescrubd, wat natuurlijk erg grappig was want je hoofd vol met zand voelt niet echt lekker.
Daarna was het helaas alweer tijd om terug naar het hostel in Hervey Bay te gaan. We sliepen weer met bijna iedereen in dezelfde unit dus we hebben een gezellig laatste avond gehad.

21/06
Vandaag gingen we op weg naar Biloela en vanuit daar vertrokken we naar Kroombit, een grote farm een beetje in het binnenland van Queensland. Een jongen die mee was naar Fraser wilde ook graag naar Kroombit en is daarom een paar dagen met ons mee gaan reizen. Dat was erg gezellig en scheelt weer wat in kosten. Na 5 uur rijden kwamen we aan op een camping in Biloela. Alleen toen we naar aankwamen en naar de receptie wilde gaan, riep er een man onaardig naar ons dat ze vol waren en liep vervolgens gewoon weg. Na even verbaasd daar te hebben gestaan zijn we naar een andere camping gereden. Die was eigenlijk ook vol, maar we kregen toch een plekje op een grasveldje voor maar 20 dollar voor de nacht. De man op deze camping zei ook gelijk dat de andere camping niet leuk is en de mensen daar niet aardig zijn, nadat hij ons verhaal had gehoord.
Voor maar 10 dollar konden we meedoen met een bbq. Het was een buffet met veel verschillende soorten vlees van de bbq, lekkere salades en aardappelen. ’s Avonds hebben we met zn 3e gezellig gekaart en goon gedronken.

22/06
Om 11 uur vertrokken we naar de farm Kroombit. Vanaf de camping was het maar een half uurtje en alleen maar rechtdoor rijden. Aangekomen op de ranch kregen we een lunch met steak en salades.
Voor 10 dollar kreeg je een cowboyhoed en bandana, waardoor iedereen er als echte cowboy/girl bij liep. Als eerst gingen we paardrijden en op de paarden geiten hoeden. Je moest aangeven hoeveel ervaring je al had met paardrijden en dan kreeg je een paard die goed bij je paste. Het waren allemaal erg lieve paarden die bijna vanzelf de goede richting uitliepen en als je ze een andere kant op wilde sturen luisterde ze erg goed. Te paard moesten we de geiten hoeden. De geiten moesten van de vlakte af en dichtbij de boerderij een hok in. De geiten waren niet bang voor de paarden dus de paarden worden vooral gestuurd door het schreeuwen van ons. De schreeuw die ze daarvoor gebruiken is iets van eeey ap ap ap. In het begin ging het bij iedereen nog een beetje onwennig maar aan het eind was iedereen lekker aan het schreeuwen en lukte het ons uiteindelijk om alle geiten bij elkaar in het hok te krijgen.
Daarna gingen we leren om een lasso te gooien en kleiduif schieten, wat beide erg leuk was. Daarna moeten we lasso werpen echt in de praktijk gaan brengen. In teams van 3 moest je het hok in waar de geiten zaten en moest je binnen 30 seconden een geit met je lasso vangen en anders moest je dit met de hand doen. Zowaar lukte het ons om binnen 30 seconden een geit te vangen. Daarna moesten we doen alsof we deze gingen brandmerken en moesten we de geit het hok uit trekken waarna die weer de vlakte op kon rennen.
’s Avonds kregen we een lekker roasted dinner met aardappelpuree, groente en rosbief. Het was nog erg autenthiek daar en het eten werd gekookt in grote potten op echt vuur. Na het eten hebben we in de bar rond het kampvuur wat gedronken. In Australië is cider een populair drankje om te drinken. Wij vinden het ook erg lekker dus drinken het regelmatig, het is een stuk beter dan de vieze goedkope goon. ‘s Avonds waren er nog meer activiteiten. We hebben geleerd hoe je met een zweep op de grond moet slaan zodat je dat harde zweep geluid krijgt, we gingen line dancen en we hebben op de mechanical bull gereden. Bij de trip zat een overnachting in de dorm en na de intensieve dag was het erg fijn om in een normaal bed een goede nachtrust te kunnen hebben.

23/06
Helaas werden we wakker met regen en onze laatste activiteit van de trip was op een quad rijden dus dat moest in de regen. Op de quad rijden was heel erg leuk, want het was geen automaat dus je moest ook zelf nog schakelen. De hele trip was offroad en we hebben 2 uur gereden. In deze twee uur zijn we maar over een derde van het land geregen wat de farm bezit. Ze hebben wel 1200 koeien die over het gehele stuk land verspreid zijn in groepen. Tijdens het rijden hebben we ook een paar keer een groepje kangaroos zien langs springen.
Aangezien het een paar uur rijden was naar onze volgende bestemming en we niet met schemer willen rijden vanwege kangaroos op de weg besloten we nog een nachtje op de farm te blijven en de volgende ochtend vroeg te vertrekken. Helaas regende het nog steeds dus we hebben de hele middag in de camper gehangen, gelezen en geslapen. ’s Avonds kregen we weer een roasted dinner en hebben we rond het kampvuur in de bar wat gedronken.

Na Kroombit wordt de volgende stop Mackay waar we zullen overnachten en de volgende dag gelijk verder rijden naar Airlie Beach voor de Whitsundays.

Liefs,
Shirley en Michelle

• 01 Juli 2012 - 11:01

Aanja:

Hoi Shirley's en Michelle,
    Leuk dat jullie elke keer zo een leuke groep hebben. Gaaf hoor dat quad rijden jammer dat het weer niet mee heeft gewerkt Shirley's je kan mooi het lasso gooien introduceren op de boerderij voor als er weer een beest is ontsnapt hahaha
    Nou meiden nog veel plezier en we lezen de verhalen wel weer
    Anja

• 01 Juli 2012 - 11:24

Henk:

Hey Meiden,
    wat een fantastische ervaringen weer. Ik hoop dat jullie naast de mooie verhalen ook veel foto om deze herinneringen te bewaren. We zijn nog steeds stinkend jaloers op jullie en zal alleen maar erger worden ben ik bang. Haha Henk/Paps

• 01 Juli 2012 - 13:13

Yvonne:

geweldig verhaal weer!
    We willen hier allemaal ook zo'n reis maken!
    XXX Yvonne