De Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Shirley en Michelle - WaarBenJij.nu De Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Shirley en Michelle - WaarBenJij.nu

De Outback

Blijf op de hoogte en volg Shirley en Michelle

08 Juli 2012 | Australië, Alice Springs

Lieve allemaal,

08/07
Vandaag hebben we fietsen gehuurd om Alice Springs te gaan verkennen. Als eerste zijn we naar het Alice Springs Telegram Station gefietst, een museum over het ontstaan en bestaan van de telegram lijn van Adelaide naar Darwin en dat ze vanaf toen snel konden communiceren met de rest van de wereld. Vanaf een lookout punt hadden we ook een mooi uitzicht over de omgeving en we hebben daar een paar wilde kangoeroes gezien. We hebben ’s middags wat gewinkeld en nieuwe t-shirts gekocht.

09/07
Vandaag was Michelle jarig. We konden het alleen niet echt vieren, want vandaag begon de eerste dag van de outback tour en werden we al om 5 uur opgehaald. De 7 daagse tour bestond uit drie losse tourtjes, waarvan de eerste een twee daagse tour. Deze dag zijn we naar de Kings Canyon gereden, een 6 uur durende reis. We zijn onderweg een aantal keer gestop bij onder andere Erldunda, het meest centraal liggende benzine station in Australie. Aangekomen bij de Kings Canyon hebben we daar een wandeling van 3 uur gemaakt. Tijdens de wandeling vertelde de gids veel over de Aboriginals en hoe ze de natuur gebruiken om van te leven. Daarna zijn we naar het kamp gereden waar we gingen overnachten en onderweg daar naar toe zijn we wilde paarden en kamelen tegen gekomen. Op het kamp aangekomen hebben we met zn alle het avondeten klaargemaakt, een bbq met steak, kangoeroe biefstuk en kamelen worstjes. De kangoeroe was erg lekker maar de kameel wat minder. Na het eten gingen we rond het kampvuur zitten en ging onze gids op zijn digeridoo spelen wat hij erg goed kon. Natuurlijk hebben wij het ook even geprobeerd, maar het is nog best lastig. We gingen deze nacht buiten slapen in een swag, een soort dikke hoes waar je met je slaapzak in moest liggen en zo beschermd werd tegen de kou. Dat was erg leuk.

10/07
We moesten vandaag om 5.30 opstaan om voor zonsopkomst bij Uluru te zijn, want we gingen de wandeling rond de rots met zonsopkomst maken. De wandeling duurde twee uur en het was leuk om de rost van verschillende kanten te bekijken. Er waren ook wat muurschilderingen van Aboriginals te zien. Je mocht van bepaalde stukken van de rots ook geen foto’s maken want dat zijn heilige plekken voor de Aboriginals.
Hierna zijn we naar KataTjuta gereden, een kloof waar aborigionals vroegen en nu nog in de buurt leven en wat een heilige plek voor ze is. We hebben daar een korte wandeling gemaakt en de gids heeft nog meer verteld over de Aboriginals . Daarna zijn we weer terug gereden naar Alice Springs en hebben we weer in hetzelfde hostel geslapen als de eerste nachten.

11/07
Vandaag begon de twee tour , een drie daagse tour naar Darwin. We werden om 5.40 opgehaald en het werden weer drie dagen met heel veel rijden. Voordat we bij de eerste bestemming aankwamen hebben we een aantal stops gemaakt waar onder bij een klein telegram station en een tankstation waar alles over aliens ging. ’s Middags kwamen we aan bij Devils Marbles. We hadden hier ruim de tijd om rond te kijken en de rotsen te beklimmen. Hierna zijn we doorgereden naar het kamp, met onderweg nog een stop om hout te sprokkelen voor het kampvuur. Bij het kamp hebben we nog even in de zon kunnen liggen . Doordat we nu omhoog rijden richting Darwin wordt het steeds warmer en kunnen we weer in onze korte broek en tshirt rondlopen. Na het avonden eten hebben we bij het kampvuur gezeten en zijn daarna gaan slapen in ons tentje waar normale bedden in stonden.

12/07
Vandaag moesten we weer heel veel rijden, waarbij we onderweg zijn gestopt bij een pub om te lunchen. Bij de pub ging het helemaal vol met kleren en spullen die mensen daar konden achterlaten. Ook zijn we gestop bij een roadhouse waar een kleine gratis dierentuin was. Bij de dierentuin werd de krokodil gevoerd dus dat was even leuk om te zien.
Daarna kwamen we aan bij de warm water bron, Bitter Springs. Het was een riviertje waar je je kon laten meevoeren door de stroming. Het water was niet heel heet maar precies lekker. Daarna zijn we alweer verder gereden naar het kamp. Het was een heel rustige plek, waar ook geen andere kampeerders waren.

13/07
Vandaag gingen we naar Katherine Gorge om te kanoën. We hadden vier uur de tijd om te kanoën en aan het einde van eerste Gorgehebben we gezwommen en in de zon gelegen. Op de terug weg hebben we een zoetwater krokodil gezien. Het bleek ook dat er werd afgeraden om in de gorge te zwemmen omdat er ook wel eens een zoutwater krokodilin zit.
Daarna gingen we op weg naar de volgende stop, Edit Falls. Vanaf de parkeerplaats was het nog een stukje lopen naar de waterval. Het was best warm dus aangekomen bij de waterval zijn we gelijk lekker gaan zwemmen.
Hierna zijn we verder gereden naar Darwin. In Darwin hebben we samen met de groep en de gids bij een restaurant gegeten.

14/07
Vandaag begon de laatste trip van de outbacktour, een tweede daagse trip naar Kakadu National Park. Deze trip hadden we een 4wd tourbusje. Onze eerste stop waren de wetlands, een groot landschap met water waar heel veel vogels te zien waren. Daar zag onze gids ook een nest hangen met green ants. Deze mieren hebben een groene kont die naar citroen smaakt, dat hebben we natuurlijk even geproefd en het smaakte inderdaad naar citroen.
Hierna zijn we een boottocht gaan maken in de Corroboree Billabong. We hebben een aantal krokodillen gezien en ook heeft de gids veel verteld over alle verschillende soorten vogels.
Na nog een stukje rijden kwamen we aan bij Kakadu National Park, dat is bijna net zo groot als Nederland. Als eerste zijn we naar het visitorscentre gegaan waar we meer hebben geleerd over de Aboriginals en de dieren en planten in het park. Daarna zijn we naar de Ubirr Art Site gegaan waar we muurschilderingen van Aborigionals hebben bekeken. De gids kon veel vertellen over alle verschillende soorten tekeningen. We hebben daar ook een mooi uitzicht gehad over het park.
Hierna zijn we naar het kamp gereden. Ons kamp was op een erg drukke camping waar veel mensen ook zelf aan het kamperen waren.

15/07
Toen we na het ontbijt wilde vertrekken, startte de bus niet meer. Gelukkig kwamen er mannen die de bus konden maken en na twee uurtjes vertraging konden we op pad. Vandaag gingen we twee verschillende watervallen bekijken. De weg naar de watervallen was vooral offroad en veel daarna moesten we in 4wd rijden. Ook moesten we met de bus rivieren oversteken. Als eerst gingen we naar de Twin Falls. Vanaf de parkeerplaats moesten we nog met een bootje en een stukje lopen voor we bij de waterval aankwamen. Het was erg mooi, maar we mochten alleen niet zwemmen omdat er zoutwater krokodillen kunnen zitten.
Daarna zijn we naar JimJim Falls gereden. Na nog een hele klim over rosten kwamen we aan bij de waterval waar we gelukkig wel mochten zwemmen. We zijn daar over nog meer rosten geklommen om naar de waterval te kunnen zwemmen wat best nog een heel eind was. We hebben daar ook een grote hagedis gezien.
Hierna was het alweer tijd om terug te gaan naar Darwin, wat nog 5 uur rijden was. Onderweg hebben we nog een ijsje gegeten en een grote slang op de weg gezien.

16/07
We hebben deze dag lekker geen wekker gezet. We hebben vandaag rustig aan gedaan en wat souvenirs gekocht. ’s Avonds zijn we naar de deckchair cinema geweest, een openlucht bioscoop. We hebben daar een Australische comedie gezien. Het was erg leuk om naar een openlucht bioscoop te gaan, door de sterren en langslopende possums was het heel anders dan de gewone bioscoop.

17/07
’s Ochtends hebben we een lonelyplanet van Bali gekocht en wat nieuwe leesboeken. De rest van de dag hebben we bij de lagoon lekker in de zon gelegen. ’s Avonds hadden we een gratis bbq bij het hostel als je een drankje kocht. Hier hebben we samen met wat mensen van de outback tour wat gegeten en gedronken.

18/07
Vandaag hebben we weer bij de lagoon gelegen en onze tassen ingepakt, want morgen vertrekken we naar Bali! We zouden eigenlijk pas de 22ste naar Bali vliegen, maar aangezien er in Darwin niet heel veel meer te doen is hebben we onze vlucht met drie dagen vervroegd.

19/07
Vandaag was alweer ons laatste dagje in Australië. Na het uitchecken zijn we de bijna de hele dag bezig geweest met foto’s uitzoeken. Om 16.15 werden we met de schuttle bus opgehaald en naar het vliegveld gebracht waar om 19.30 onze vlucht naar Bali vertrok!

Liefs,
Shirley en Michelle