Fiji - Reisverslag uit Suva, Fiji van Shirley en Michelle - WaarBenJij.nu Fiji - Reisverslag uit Suva, Fiji van Shirley en Michelle - WaarBenJij.nu

Fiji

Door: shirleyenmichelle

Blijf op de hoogte en volg Shirley en Michelle

25 Mei 2012 | Fiji, Suva

Bula!

25/05
Na een vlucht van 10 uur kwamen we eindelijk aan op Fiji! Op het vliegveld werden we ontvangen door mannen die ons toezongen met liedjes uit Fiji en op een ukulele speelden. Op het kantoortje waar we de vouchers voor de tour moesten ophalen kregen we ook nog een leuke schelpenketting.
De eerste nacht sliepen we in het Nadi Bay Resort, dat is zoals ze hier zeggen op het vaste land. We hebben lekker de hele dag bij het zwembad gelegen en ’s avonds lekker gegeten met daarbij een heel vieze cocktail in een kokosnoot. Elke slok werd steeds viezer, maar hebben hem toch maar opgedronken omdat we er al voor hadden betaald.

26/05
Vandaag begon de echte tour langs vier eilanden van de eilandengroep Yawasa. Elke dag vaart en een grote boot langs deze eilanden, die werkt als een hop on hop off boot. De boot stopt dan bij een eiland waar je wordt opgepikt door een klein bootje van het resort die je bij je vertrek ook weer afzet bij de grote boot. Onze eerste stop was het resort Coral View, waar we 2 nachten bleven. Bij aankomt werden we toegezongen door het personeel. Dit gebeurde bij elk eiland waar we aankwamen. Nadat ze klaar zijn met zingen moet je met zn alle Bula roepen, dat betekend hallo, anders krijg je geen eten haha. Ook werd er overal na het avondeten gezongen. Op elk resort is er ook een dagplanning met de tijden van de tripjes en wanneer er ontbijt/lunch/avondeten is. Wanneer het bijvoorbeeld tijd is om te lunchen wordt er op een trommel geslagen zodat iedereen weet dat het tijd is.
De rest van de middag hebben we in de zon gelegen, maar door de harde bedjes en de koude wind was het niet heel lekker. We wilden toen een lekkere warme douche nemen, maar deze bleken helaas koud te zijn. Dit bleek bij bijna elk resort zo te zijn. We kregen wel heel erg lekker avondeten met rijst met groente en vlees en een broodje. We sliepen in een dorm met 10 slaapplekken, maar iedereen was erg rustig dus we hebben goed kunnen slapen.
We hadden verwacht dat het op Fiji heel erg warm zou zijn, maar ’s avonds werd het erg fris. We moesten zelfs een lange broek en lange mouwen aan. Gelukkig was dit niet op elk eiland zo en was alleen lange mouwen voldoende.

27/05
Om kwart voor 8 ging de trommel voor het ontbijt. Op Fiji is het gelukkig ook gewoon een westers ontbijt. Toast, fruit, pancakes met koffie en thee.
In de ochtend hebben we een tripje gemaakt naar de Blue Lagoon. We gingen eerst vissen voeren en daarna snorkelen. Het was hier heel erg mooi, nog mooier dan in Thailand. Na het snorkelen hebben we nog even op het strand kunnen liggen, waar het gelukkig wel lekker warm was. ’s Middags zijn we naar een heel klein eilandje geweest wat alleen maar uit zand bestaat en hebben we lekker gezond.

28/05
Bij de tour zat een voucher voor een Cave Trip dus die zijn we deze ochtend gaan maken. Het was een erg leuke tripje waarbij we in grot gingen zwemmen. De eerste ruimte kon je gewoon met een trapje bereiken en voor de tweede ruimte moest je onderwater door een donker gat zwemmen. Het was best wel eng doordat je niet kon zien waar je heen moest en het gat smal was, maar gelukkig waren we begeleiders die je heel goed hielpen. Het bleek ook maar een paar seconden zwemmen te zijn. De tweede ruimte viel alleen een beetje tegen want het was heel donken en je kon helemaal niks zien. Terug zwemmen was een stuk makkelijker want toen was er licht te zien aan de andere kant van het gat.
Terug in het resort kregen we een lekkeer lunch van rijst met vlees en groente en een broodje, waarna het tijd was om naar het volgende resort te gaan. Voordat we vertrokken werden we nog toegezongen en kregen we een bloemenkrans.
Na 1,5 uur op de grote boot kwamen we aan het bij het volgende resort, Korovou. Het resort was mooier aangelegd dat het vorige resort en ook het strand was mooier. Wel waren hier de dorm groter en de douches primitiever. De douche was gewoon het einde van een tuinslag met heel koud water. We besloten dus maar om ons een dagje alleen even snel af te spoelen.
Na het avondeten werd er weer voor ons gezongen en gingen we spelletjes spelen. Een van de spelletjes was dat je samen met een partner een ballen tussen elkaar geklemd moesten houden en daarmee gaan lopen en dansen zonder de ballon te laten vallen.

29/05
Deze dag hebben we lekker bij het zwembad gelegen en een krabbenrace gedaan. We kregen allemaal een krabbetje met een letter erop getypexd en jouw krab moest zo snel mogelijk uit de kring lopen. We vonden de krabben een beetje eng doordat ze zo snel liepen dus dit was erg grappig.
Na het afscheidslied vetrokken we naar het volgende resort, Waya Lai Lai, waar we natuurlijk weer werden toegezongen. Doordat de dorm werden schoongemaakt kregen we een andere kamer die we maar met 1 jongen hoefden te delen. Hij bleef hier maar 1 nachtje en wij 2 waardoor we de kamer de tweede nacht voor ons zelf hadden. Ook hier was het avondeten een buffet en op dit eiland was het eten het lekkerst van alle resorts. Na het eten werd er weer voor ons gezongen, hebben we de Bula dans geleerd en hebben we spelletjes gedaan. Daarna kregen we een welkomsceremonie waarbij we Kava gingen drinken. Dit is een aftreksel van de wortel van een plant wat een beetje hetzelfde effect geeft als wiet. Het was alleen ontzettend smerig. Het drankje zelf proefde als sloot water en de nasmaak was nog veel viezer, net alsof je zeep had gedronken. Om het effect echt te merken moet je er meerde kommen van drinken, maar wij hebben het maar bij 1 gelaten.

30/05
Deze ochtend gingen we reefsnorkelen en haaien voeren. We gingen snorkelen bij een groepje rotsen waar iets van 6 vriendelijke rifhaaien zaten. De gids had een vis bij zich waarmee hij de haaien ging voeren en hij pakte er af en toe een vast zodat je de haai kon aaien. Naast de haaien was er niet veel te zien dus waren we er al snel klaar mee. De lunch was heel erg lekker met vis is een korstje en salades. De huiskat vond de vis ook erg lekker en daarom gezellig bij ons zitten. Na de lunch gingen we een dorpje aan de andere kant van het eiland bezoeken. Het was interessant om zien hoe de mensen daar nog simpel leven en hoe de kinderen naar school gaan. De school bezoeken was erg leuk. De kinderen namen ons mee hun klas in en ze wilden allemaal op de foto. Ook hebben we een kerkje bezocht en onze gids vertelde dat ze op Fiji tot ergens 1850 nog naakt rondliepen en kannibalen waren.
Het was woensdag, wat op het eiland Fiji night betekende. Het eten was weer een heerlijk buffet, wat we moesten handen moesten eten. Dit was natuurlijk een smeerboel maar wel erg grappig. Na het eten werden we toegezongen en werd er voor ons gedanst door een entertainment groepen met mensen van verschillende eilanden. Vooral de hansjes van de mannen waren door het geschud met hun billen erg grappig. Daarna was er weer een ceremonie waarbij er weer Kava werd gedronken. Het was wat minder vies dan de dag hiervoor maar nog steeds niet lekker.

31/05
We werden wakker met een bewolkte lucht en een koude wind. Het plan was om te gaan kayakken, maar de golven waren veels te hoog. Aangezien we al hadden uitgecheckt hebben we de hele dag in het restaurant gehangen. Doordat de golven zo hoog waren werden we eerst naar een ander eiland gebracht waar we moesten wachten tot we naar de grote boot konden worden gebracht. Het was nog een heel avontuur om in de eerste boot te komen. We moesten naar een ander strandje lopen waar de golven wat minder hoog waren. Nog steeds waren de golven erg hoog en werden we in de boot getild. Tijdens het varen werden we zeiknat en kwam vooral Michelle doorweekt aan op het andere eiland. Daar kregen we thee en koffie. Op elke eiland is het rond 4 uur thee tijd waarbij je koffie of thee kan pakken. Op de grote boot waren de golven ook goed te voelen. Om niet zeeziek te worden zijn we, ondanks te kou, buiten gaan zitten en hebben we een reispilletje genomen.
Na de boottochten kwamen we aan bij het laatste resort, partyisland Beachcomber. Dit resort was op een heel klein eilandje wat je in 10 minuten rond kan lopen. Er waren daar hele grote dorms met 100 bedden, 50 voor de jongens en 50 voor de meisjes. Gelukkig waren de helft van de bedden bezet. Voor het eerst op Fiji hadden we warme douches! We wisten dus niet hoe snel we moesten douchen en dit hebben we dan ook lekker uitgebreid gedaan.
Beachcomber is een partyisland dus dat betekende een party ‘s avonds. We hebben de hele avond gezellig staan dansen.

01/06
Na een korte nacht moesten we om 9 uur uitchecken en om half 10 werden we opgehaald voor een dagje op een zeilboot. Het was een relaxd dagje waarbij we langs verschillende eilandjes zijn gevaren waar je kon snorkelen en zonnen en ook hebben we weer een dorpje bezocht. Aan het eind van de dag werden we met de grote boot weer op het vaste land afgezet. Daar verbleven we nog 1 nachtje in het Nadi Bay Resort voor we de volgende ochtend om 5 uur klaar moesten staan voor de taxi naar het vliegveld voor onze vlucht naar Sydney!

Liefs,

Mooie natuur

• 16 Juni 2012 - 08:12

Henk:

Hallo Meiden,

Dank voor jullie leuke verhalen en mooie foto's. Heerlijk om jullie zo te kunnen volgen. In de relatief korte tijd dat jullie nu op pad zijn hebben jullie al heel veel gedaan en meegemaakt wat een geweldige ervaring moet dat zijn! Ik hoop dat de Aussies jullie weer opnieuw zullen verrassen met mooie ervaringen. Blijf genieten. Kus Henk

• 16 Juni 2012 - 08:22

Jeannette:

Hey meiden, wat een leuke belevenissen en foto's weer. Leuk om wakker te worden en te zien dat jullie weer eea geplaatst hebben. Wat genieten jullie! Jullie Zien er goed uit. Xxxxxxxxx

• 16 Juni 2012 - 09:14

Yvonne:

Hoi Meissies! Heerlijk om weer te kunnen lezen wat jullie allemaal beleven! Ik ben blij dat jullie ook af en toe lekker aan het zwembad liggen en even niets doen! Ongelooflijk hoe veel jullie al ondernomen en gezien hebben.
    Ik hoop dat Australie net zo'n bijzondere ervaring wordt. Hou ons op de hoogte!
    Veel liefs en een knuffel voor jullie allebei.
    Yvonne

• 16 Juni 2012 - 18:56

Anneliesbosmanjansen:

Gelijk,maar alle verhalen gelezen,zijn we weer op de hoogte,gelukkig zijn er nog genoeg wel lekkere drankjes.op naar de volgende avonturen.xxx

• 16 Juni 2012 - 20:45

Patricia:

Hoi meiden!

Wat een gave verhalen en toffe foto´s! Supervet wat jullie allemaal meemaken, echt een reis om nooit te vergeten zo te horen ;-)
    Geniet ervan en ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen over Sidney!

Kuss, Patricia

• 23 Juni 2012 - 15:59

Fred Van Der Ven:

Een prachtige reis en mooie foto's. Dit neemt niemand je meer af.
    Het laatste verslag is echter Fiji, maar volgens mij zijn jullie al verder en loop je met schrijven dus wat achter. Klopt?